שלפוחית שתן רגיזה

בכדי להבין מהי שלפוחית שתן רגיזה נספק תחילה רקע על שלפוחית השתן:

שלפוחית השתן היא איבר חלול בעל קיבולת משתנה, דופן השלפוחית עטופה ברקמת שריר (Detrusor). השתן מוזרם מהכליות לשלפוחית השתן דרך השופכנים. בעת התרוקנות מוזרם השתן אל מחוץ לגוף דרך צינור השופכה (Urethra).
שריר השלפוחית בנוי כך שיהיה רפוי בשלב בו השלפוחית אוגרת את השתן ומכווץ בעת ריקון השלפוחית. בניגוד לשריר השלפוחית השופכה מכווצת בשלב המילוי כך שהיא יוצרת מעין שסתום המונע דליפת שתן ורפויה בעת ריקון השלפוחית. במצבים בהם יש עליה בלחץ התוך בטני (מאמץ, שיעול, עיטוש או צחוק) שרירי רצפת האגן מתכווצים על מנת להגביר את הלחץ סביב השופכה ולמנוע דליפת שתן.

תפקוד תקין של שלפוחית השתן:
תכולת שלפוחית השתן היא כ-500סמ”ק בממוצע.
בכל התרוקנות אנו מטילים 350-700סמ”ק של שתן.
בממוצע אנו מרוקנים שתן 4-7 פעמים ביום.
התעוררות משינה לצורך הטלת שתן עד פעם בלילה נחשבת לתקינה ובכל עשור מעבר לגיל 60 תתכן התרוקנות נוספת ביום ובלילה.

שלפוחית שתן רגיזה- Overactive Bladder
שלפוחית שתן רגיזה מוגדרת כצורך בהתרוקנות מעל לשמונה פעמים ביממה, תחושת דחיפות במצבים אלה נשים חשות בדחף עז להטיל שתן (עם או ללא דליפת שתן לא רצונית). מעל ל-15% מהנשים סובלות משלפוחית שתן רגיזה אצל מחציתן הדחיפות מלווה בדליפת שתן לא רצונית. שכיחות התופעה עולה עם הגיל.

הגורמים לתסמונת השלפוחית הרגיזה: ברוב המקרים לא נמצא גורם ברור לשלפוחית שתן רגיזה אך בחלק מהמקרים הגורם הוא דלקת בדרכי השתן, צריכה מוגברת של משתנים (קפאין, תרופות) ובמקרים נדירים ביותר גוף זר ואף תהליך גידולי. נשים רבות מדווחות על גירויים המובילים לתחושת דחיפות ובכלל זה הרטבת ידיים, הכנסת מפתח למנעול בכניסה לבית וכולי.

אבחון תסמונת השלפוחית הרגיזה: האבחון מתבצע ע”י תשאול ובדיקה גופנית המבוצעת ע”י רופא, לרוב יש לשלול זיהום בדרכי השתן ע”י שליחת דגימת שתן למעבדה. ניתן לדייק בביצוע האבחנה ע”י רישום מדוייק של זמני וכמויות השתן במשך יממה (יומן הטלת שתן) בחלק קטן של המטופלות יש צורך בביצוע בדיקת הכוללת מדידת הלחצים בחלל הבטן ושלפוחית השתן בשלבים שונים של מילוי השלפוחית- אורודינמיקה (Urodynamic Investigation).

הטיפול בתסמונת השלפוחית הרגיזה  אינו ניתוחי בעיקרו וכולל שינוי תזונתי והתנהגותי, פיסותרפיה כולל תרגילי הימנעות וטיפול תרופתי המעכב את התכווצות השלפוחית. במקרים מסוימים ניתן להשתמש בהזרקה של Botox (רעלן הבוטוליניום) על מנת להפחית את תדירות ועצמת ההתכווצות של שלפוחית השתן. בדומה להזרקה של ה-Botox לטשטוש קמטי הפנים מביא החומר להרפיית השריר העוטף את שלפוחית השתן (Detrusor) השפעתו זמנית ונמשכת בין מספר חודשים לשנה.

דליפת שתן תוך דחיפות (Urge Urinary Incontinence)
נשים רבות הסובלות מתסמונת השלפוחית הרגיזה נשים חשות בדחף עז להטיל שתן עד כדי אובדן שתן לא רצוני הנובע מדחף בלתי נשלט.
ישנם גורמים המביאים להחמרת התסמינים וניתנים לשינוי לדוגמא:
1.      דלקת בדרכי השתן.
2.      צריכה מגברת של קפאין- קפאין מצוי בקפה אך גם בתה ובמשקאות קלים.
3.      צריכת אלכוהול.
4.      אכילת מזון מתובל (חריף/ חמוץ)שתיה מרובה.
לעיתים ניתן לזהות גירויים המביאים לצורך מיידי במתן שתן ובכלל זה מראה או מגע של מים, פתיחת הדלת בכניסה לבית ועוד.