ציסטה שחלתית הינה מבנה בעל תוכן נוזלי הממוקם בהיקף או בגוף השחלה לרוב נזהה ציסטה שחלתית בבדיקת האולטראסאונד. ממצאים ציסטיים שכיחים יותר בנשים בגיל הפריון. רוב רובן של הציסטות הינן שפירות ואינן דורשות התערבות כלשהי כך שניתן להסתפק במעקב.

ציסטה פונקצונלית: בנשים בגיל הפריון נוצרת ציסטה שחלתית מידי חודש זהו למעשה תהליך הביוץ שבו ביצית מבשילה כשהיא מוקפת בנוזל-מבנה זה מכונה זקיק, עם סיום תהליך הביוץ ובהעדר הריון הזקיק המכונה עתה “גופיף צהוב” צפוי לעבור ספיגה ולהעלם, גודלו של הזקיק משתנה, גודלם של מרבית הזקיקים נע בין 15 מילימטרים ל 25מ”מ, בחלק מהמקרים הוא עשוי להיות גדול יותר מהשחלה ולהגיע לגודל של חמישה סנטימטרים ואף למעלה מכך.

הגישה לטיפול בציסטה שחלתית נקבעת על פי מספר פרמטרים:
1. התסמינים הנלווים לממצא.
2. גיל- יש הבדל משמעותי בגישה הטיפולית בין ילדות שטרם חוו וסת, נשים בגיל הפריון ונשים לאחר סיום הוסת.
2. תוצאת בדיקות הדמיה קודמות- האם מדובר בממצא חדש?
3. גודל הממצא כפי שנמדד בבדיקת אולטראסאונד.
4. מראה הממצא- האם מדובר בציסטה בעלת תוכן אחיד-צלול, האם המעטפת של הציסטה הינה סדירה ואחידה?
5. סמנים בבדיקות דם.

מרבית הציסטות אינן גורמות לתסמינים כלשהם ומזוהות בבדיקת אולטראסאונד.
כאב בטן על רקע ציסטה שחלתית יכול להגרם בשל:
1. תסביב, זהו מצב בו השחלה סובבת על צירה ואספקת הדם לשחלה נפגעת לרוב מופיע כאב בטן פתאומי עז המלווה לעיתים בבחילות והקאות, מצב זה עשוי לדרוש פתרון ניתוחי מהיר- ביצוע לפרוסקופיה להתרה של התסביב.
2. קרע של ציסטה ודימום לחל הבטן: לרוב לא דובר בדימום מסכן חיים ולעיתים ניתן להסתפק במעקב שמרני, נוכחות דם בחלל הבטן עשויה לגרום לכאב.
3. ציסטות גדולות עשויות לגרום לנפיחות בטנית, כאב ואי נוחות.

הסרה של ציסטה שחלתית: בחלק קטן של המקרים מראה הציסטה או התסמינים הנגרמים מהוים התויה להוצאתה ושליחתה לאבחון פתולוגי על מנת לשלול ממאירות. בנשים בגיל הפריון מבוצע ניתוח להפרדת הציסטה מהשחלה תוך הקפדה על שימור מירבי של רקמת השחלה.
מרבית הציסטות השחלתיות ניתנות להסרה באמצעות כרורגיה זעיר פולשנית- לפרוסקופיה. זו טכניקה ניתוחית נפוצה למדי המאפשרת את ביצוע הניתוח תוך ביצוע חתכים קטנטנים בעור 5-10 מילימטרים, היתרון בביצוע לפרוסקופיה הינו החלמה מהירה, הפחתה משמעותית של הכאב לאחר ניתוח, סיכוי נמוך יותר לזיהומים וכמובן הימנעות מצלקות גדולות.

סוגי ציסטות שחלתיות:
1. ציסטה פסיולוגית-זקיק.
2. אנדומטריומה.
3. טרטומה- דרמואיד.
4. ציסטה גידולית שפירה או ממאירה.

הערכה וטיפול בציסטות שחלתיות

שתפ/י את המאמר